Monday, August 29, 2011

puasa - sahur

pejam celik...pejam celik...rupa-rupanya esok dah nak puasa kan
memang rasa kejap jer tahun nie. tahun depan rasa lagi kejap kan. tahun nie dapat puasa gak kat umah sebulan nie. dah lama tak puasa cam nie. rasanya dah empat tahun tak puasa penuh kat umah kan. maklumlah, merantau jer kerjer kan. aper pon selamat berpuasa semua walau terlambat sikit ucap nie, tapi tak bermakna tak sempat kan.

pehh...sebulan nie ada kelainan skit puasa kat umah. bukan terlebih pelik pon. puasa nie sebulan bangun masak sahur.*laa...ingatkan nak cakap aper lerr* hehehehehehe. bukannya apa. kebiasaannya ummi yang bangun masak. aku bangun makan jer. ummi buat operation kat mata. so, kenelah berjaga tengah malam. bukannya sorang. ada gak kak long yang tolong skali. tupon nasib baik dia balik. kalau tak, sorang ler bangun pepagi nie

nak kata masak tu tak ler masak banyak sangat. pukul 3 pagi bangun masak nasi. lauk-pauk dah masak siang-siang pon. takot-takot ler tak nyempat yer dak. ada sekali tu dah nak 4.30 pagi baru bangun. naseb baik nyempat masak nasi. kalai tak minum air makan kurma la gamaknya. lauk aper yer biasa makan pagi? yang paling best kalau ada sup. sup tulang ke, sup perut ke. tak kisah pon. asalkan tak berlemak. pepagi nie kalau masal santan memah tak lalu nak telan. bertukar air masak la gamaknya nak soh nasi masuk ke perut.

esok dah tak bangun pagi dah. peasal eh? boleh plak dia tanya. kan dah raya. tak yah bangun pukul 3 pagi lagi kan. malam nie dah janji nak buat kek coklat ngan cocktail ngan kak long. tak sabar rasenyer nak makan esok pagi. untuk makanan berat plak. malam nie jugak masak nasi himpit. kuah kitorang special skit. lain dari yang lain. kalau biasa makan kuah kacang kan. kalau kat umah nie, ummi masak sekali ngan ayam. kacang still ada, cuma lagi best buat macam nie. kalau nak cuba boleh la datang umah. 

- selamat hari raya maaf zahir dan batin -

Monday, August 15, 2011

pencuci mulut | puding telur

semalam kecoh satu keluarga nak masak puding telur nie. mana tak nyer, masakan pertama nak sampai hangus. naseb baik tak terbakar. kering air dalam rebusan tak der saper yang perasan. asap tak yah nak cakap la. naik meruap tinggi. apa pon semua dah siap. jadi hari nie nak kongsi ngan semua.

jom kita masak puding telur...=))
-
-
-
mula-mula sediakan telur dalam 20 biji dan pukul
sambil tu masukkan gula dalam 22 sudu ker. terpulang la kalau nak manis atau nak kurang

sediakan susu cair satu tin

dan juga tepung kastard
hanya masukkan satu sudu sahaja ke dalam adunan
yang nie untuk tak nak puding tu terlalu lembik sangat
karang cair tak sedap nak makan kan

 gaulkan semua bahan tadi hingga sebati
untuk bahan telur tadi, pukul biar kembang tau
nanti puding tak kembang lak
*gurau jer*hanya nak biar semua sebati dan elok*

selepas itu, sediakan sedikit madu untuk disapu pada loyang
bukan masukkan dalam puding yer
sapukan madu nie pada loyang supaya nanti puding tak mekat sangat
dan rasanya pun lagi enak
madu kan...mesti rasa sweet kan

akhir sekali masukkan bahan tadi ke dalam loyang
untuk kesemua bahan tadi
mungkin memerlukan dua atau tiga loyang
terpulang lah kalau nak saiz dia besar atau kecil

masukkan loyang tadi ke dalam pengukus atau dipanggil 'kukusan'
tips kat sinie: panaskan air dalam kukusan bawah terlebih dahulu
apabila loyang dimasukkan, wap terus naik
ini akan buat puding lebih lembut *rasanyer lah*

biarkan bahan tadi dalam kukusan selama 20 minit
jangan sampai air dalam kukusan kering yer
tak pasal-pasal hangus plak
*masa kukusan pertama dah nak hangus pun, naseb baik sempat tutup api*

inilah keadaan ketika bahan tadi kembang
tips untuk kenal pasti dah masak atau belum:
pertama: air atas puding dah berkurang atau tinggal sedikit
kedua: masukkan garpu ke dalam puding. kalau ia masih melekat tak masak lagi tau

kalau dah macam nie hampir nak masak la nie
mungkin tunggu kejap jer lagi

nasihat untuk semua, jangan tiru macam nie yer
jangan masukkan ke dalam bekas plastik macam nie
masukkan bahan tadi ke dalam loyang
nak tahu kenapa?
meh nak tunjukkan
dasyat tau
-
-
-
-
adoooiiiii...kecoh kejap nie
sakit perut dok ketawa tau
sampai tapak bekas nie pon tercabut
kukusan tadi pun dah bengkok sedikit
padahal dah besi tu
cuba bayangkan..memang tak leh tahan
*beringat yer...jangan guna bekas plastik*

dan
akhirnya
terimalah

puding telur

-
-
-
-

memang rasa nak makan terus
tahan...tahan...
bau dia yang mencabar iman nie

bagi yang rasa nak letak manisan kat atas pon boleh
tapi yang nie tak buat la
buat simple ginie jer

kalau nak letak manisan ke atas puding nie
boleh panaskan gula
dan kalau nak lebih sedap lagi
masukkan madu skit
rasa dia lain la skit
*untuk madu nie tetiba jer terlintas nak buat gitu*
tapi boleh gak try kan
manalah tahu sedap lagi

selamat mencuba
jangan lupa kongsi skit

p/s: buat cik fuza yang katanya nak buat lagi tu. nanti kita leh try kat umah sana yer
boleh gak buat kuih raya nanti..=))

Thursday, August 11, 2011

Aku Berserah Pada MU


alhamdulillah...sudah sepuluh hari umat islam mengerjakan puasa di bumi Mu ini Ya Allah. banyak amal ibadat yang telah disempurnakan oleh kami yang kebiasaanyya tidak kami lakukan dalam bulan-bulan lain. ini kenapa? kerana bulan inilah bulan yang paling dicintaiMu. bulan yang khusus buat kami warga Islam mendapat peluang beribadah kepada Mu

tapi...aku bagaimana? adakah telah aku sambut peluang ini? adakah aku rebut peluang yang datang hanya sekali dalam setahun nie? adakah aku sedar bahawasanya belum tentu aku dapat merasainya pada masa hadapan? adakah aku sedar semuanya? tidakkah aku bimbang jika peluang tidak dapat kusambut lagi pada masa hadapan?

jawapannya
...
ya
...
tidak
...

MasyaAllah...kenapa dengan aku ini Ya Allah? bagaimana aku masih boleh berada dalam keredhaanMu sehingga kini Ya Allah. aku adalah hamba yang sangat alpa. dan adakalanya sengaja aku mengalpakan diri beribadat kepadaMu Ya Allah

aku sedar
aku sering melakukan kesilapan
aku sering membuat dosa
dosa yang besar
mahupun yang kecil
walau dalam keadaan tidak sengaja
walau dalam keadaan yang aku sedar

aku sedar
tatkala aku mebuat dosa
aku sering mengingat Mu Ya Allah
aku sering takut pada MU Ya Allah

aku turut sedar
sering juga aku meminta pertolongan dari Mu
untuk aku menambah bilangan dosa ku Ya Allah

aku sedar
aku sering berjanji pada Mu Ya Allah
hanya kali ini yang terakhir
hanya kali ini aku pinta
hanya kali ini Ya Allah
NAMUN
aku masih mengulanginya Ya Allah
TAPI
Engkau jua tidak pernah berputus asa
memberikan rahmat Mu padaku
memberikan peringatan Mu padaku

aku tahu
kadang-kala aku menjadi insan yang talam dua muka
aku menjadi insan yang penuh kepura-puraan
sering aku beribadah kepada Mu
sering juga aku mengkhinati Mu

bantulah aku Ya Allah
aku takut Ya Allah
jika hidayah yang ada padaku ini
hilang seperti debu
yang bertaburan tatkala dihembus angin
jadi
bagaimana keadaanku pada ketika itu
adakah aku masih dalam ingatan Mu
adakah aku masih disayangi Mu

AKU TAKUT YA ALLAH
walau sebanyak mana sekalipun aku beribadah
walau sebanyak mana sekalipun aku bertaubat
dosa yang sama
TETAP aku hinggap
TETAP aku lakukan

dosa-dosa lampau sudah menjadi darah daging padaku Ya Allah
sudah menjadi makanan padakau Ya Allah
bagaimana harus aku membuangnya
jika ia adalah sarapn ku
jika ia adalah kegemaran ku
jika ia adalah teman ku

dosa-dosa lampau
dosa-dosa kini
dosa-dosa mendatang
aku sedar Ya Allah
aku amat sedar Ya Allah

bagaimana keadaanya
jika aku menjadi talam dua muka pada Mu Ya Allah
aku menjadi seperti insan yang lemah imannya
ketika aku beribadah kepada Mu
ketika itu juga aku mengkhianati Mu
adakah aku masih mendapat hidayah Mu Ya Allah

aku sedar Ya Allah
aku sedar Ya Allah
bantulah aku Ya Allah
tolonglah aku Ya Allah

janganlah Kau pesongkan kati aku
sesudah Kau memberikan hidayah pada ku

kuatkanlah iman ku Ya Allah
yang sememangnya teramat lemah
dengan godaan luar ini Ya Allah
dengan godaan dalaman ini Ya Allah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...