Monday, June 20, 2011

jadi cikgu??? boleh ke nie???

dari kecik lagi memang aku rasa pekerjaan guru bagi aku memang susah nak masuk. semua orang pun cakap macam tu. famili aku semestinya. aku pun tak tahu kenapalah susah sangat jadi cikgu nie. kata ummi aku ni memang tak boleh nak jadi tenaga pengajar. sawan nanti budak-budak kat sekolah aku kerjakan. maksudnyer kat sini aku kasar sangat. kalau bab mengajar orang nie, maaflah. garang skit. oppsss...garang banyak kot. ummi pernah cakap kat aku nie. kalau nak mengajar budak-budak, kene lembut skit. maklumlah, ummi ni dulunyer cikgu sekolah gak. tapi aku tak tahulah dapat ke tak mewarisi bakat mengajar dari ummi nie. katanya lagi, aku garang sangat. kalau budak lambat faham karang, aku naik angin kat budak-budak tu. balik umah asyik nangis jer. lama-lama sawan jugak budak-budak tu karang.

tapi, semenjak aku masuk u nie, ada gak ajar mamber skit. ajar budak-budak dengan kawan-kawan lain keadaannya. budak-budak kan..kenelah sabar sikit. diorang baru belajar. jadi banyak yang tak faham lagi. kene perlahan, ajar satu persatu. tapi aku tak boleh buat macam tu. kalau lambat pick up, aku melenting terus. kalau masuk bab ajar mamber, aku boleh go on. lain dari ajar budak-budak nie. bincang skit, dah dapat catch up. sebab tu lah kita sepatutnya berbincang apa yang tak paham kan.
so, rasa-rasalah kalau aku jadi tenaga pengajar nie, boleh ke idak? tak melenting kot. mesti ada batas gak kan. dulu pemikiran lain, sekarang pun makin lain. nak tak nak aku kene cubalah jugak. dunia pekerjaan skang nie makin mencabar. kalau tak rebut, habislah. tinggal sorang-sorang kat belakang. sekarang tak der benda lain aku dapat fikir selain guru. ataupun aku boleh try jadi pensyarah. eceh..eceh...tinggi melambung plak angan-angan tu kan. nak gapai tu tak tahulah macam mana nak cakap. asalkan pelajar aku tak jadi sawan dah la...=))

4 pesanan chomel:

mahfudzah said...

saya sokong kalau anda jadik lec.leh blnnje selalu.haha;p

ct-kama said...

hahahah....jadi lect. nak ajar anak awak ler skali gak..;p

Aan MI said...

eh kama fptt kan..
hari tu masa AK kitorg tgok lec fptt sume smart2...org management laa katekan...keh2..
klau fptt rasenye boleh pegi lg jauh...gaji pun masyuk je...blaja rajin2 k

ct-kama said...

hhahahha..kitoranf pun kene pakai cam tu gak..terpaksa katakan..

aan pun blajr rajin2 gak..=))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...